Wystawa “Na krawędzi”

Galeria Dworzec Zachodni:
Wystawa “Na krawędzi”

24.05.2024
18.00 
Gagarina 37a
Wystawa pt. „Na krawędzi”
Wernisaż 24 maja 2024, godz. 18.00
 
Wystawa czynna od 24.05.2024 do 11.06.2024
 
Wystawa pt. „Na krawędzi” jest ósmym z kolei spotkaniem artystów – pracowników naukowo-dydaktycznych środowisk akademickich w Polsce. W tym roku w przedsięwzięciu wzięło udział 24 artystów z dziesięciu wyższych uczelni: Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Akademii Sztuki w Szczecinie, Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Instytutu Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego Politechniki Poznańskiej i Instytutu Architektury Tekstyliów Politechniki Łódzkiej, Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Każdej z poprzednich wystaw nadano inny tytuł, który stawał się wezwaniem skierowanym do jej uczestników. Artyści odpowiadali na to wezwanie dokonując jego własnej interpretacji w postaci obiektów rzeźbiarskich oraz prac w technikach ceramicznych. Pomysłodawczynią tych artystycznych spotkań jest dr hab. Renata Jackowiak z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie.
Tegoroczna wystawa ma charakter objazdowy. Pierwsze otwarcie nastąpiło w Szczecinie, następne w Poznaniu, Kaliszu i Łodzi. Po zakończeniu pokazu w Galerii Dworzec Zachodni wystawa zostanie przeniesiona do Gdańska. Opiekunem ekspozycji w Toruniu jest dr hab. Katarzyna Adaszewska.
Artyści zaproponowali najróżniejsze rozumienie tego, co może znajdować się na krawędzi oraz tego co może stać się krawędzią. Na wystawie można obejrzeć prace, które do tej problematyki podchodzą wprost, jak i takie, które to pojęcie traktują alegorycznie. Niektórzy uczestnicy wystawy potraktowali krawędź jako element przestrzenny, inni jako przełom czasowy, a jeszcze inni jako doświadczenie mentalne. Zbiór tak różnych perspektyw czyni wystawę wielowątkową wypowiedzią o mocnym egzystencjalnym charakterze.